GOUDS 8
de zelf verzonnen, afwijkende regels:
1. Niet 7 maar 8 blokjes worden blind uit het zakje genomen. Je begint na loting, om het even hoe. In competitie waarin je 2 x tegen elkaar speelt, begint de ander. De wedstrijd c.q. de beurt vangt aan bij het inschakelen van de klok waarbij het bord naar de beginner is gericht.
2. Een partij bestaat voor beide spelers uit maximaal 8 beurten met voor beide spelers maximaal 25 minuten speeltijd. Als de vlag valt/de bel gaat, is de partij afgelopen. Je maakt je beurt niet af.
Verliezer is na ieders 8 beurten, de speler met de minste bordpunten of degene bij wie de vlag valt binnen de 8 beurten.
3. Tijdens je beurt leg je één letter of meerdere letters op het bord en daarna neem je zoveel letters uit het zakje als je hebt gelegd, zodat je weer 8 letters op de balk hebt. Bij de eerste beurt moet de middenstip (2xwoordwaarde) bedekt worden. Theoretisch kan het voorkomen dat er niet genoeg blokjes zijn. Dan kun je simpelweg niet (volledig) aanvullen. Nog onwaarschijnlijker is het dat je geen letters meer hebt op je balk. Dan kun je uitsluitend nog met je tijd invloed uitoefenen.
Je telt en noteert bij elke beurt de score. Bij het einde van de partij spelen de resterende letters op de balk en in het zakje, geen rol.
4. In competitie zijn de wedstrijdpunten (2 bij winst, 1 bij gelijk en 0 bij verlies) bepalend voor de rangschikking en de bordpunten bijkomend.
5. Er zijn geen strafpunten en er is geen 50-bonus bij het in één keer leggen van alle letters op je balk. Wel scoor je 5 bonuspunten als je bij een beurt meer dan 3 blokjes legt. Zo kun je 8x5=40 extra punten scoren. Bij een beurt mag in plaats van leggen, worden gepast, één of meer blokjes worden geruild of de blancoblokjes op het bord worden gewisseld met de letters waarvoor ze liggen. Bij wisseling scoor je tevens (enkel) de punten van die letter(s).
6. Hulpmiddelen bij het bedenken van woorden mogen niet worden gebruikt. Er is een drastische beperking van het aantal (gecombineerde) letters/woorden dat mag worden gelegd. Uitsluitend letters en combinaties zijn toegestaan die op papier staan in de Woordenlijst (blz. 145 t/m 1152) van Het Groene Boekje van 2015.
Hoofdletters doen niet ter zake. Woorden met spaties, punten, komma's, boventekens, ondertekens, verbindingsstreepjes en apostrofs mogen worden gelegd met weglating van die bijzonderheden. Woorden met cijfers kunnen niet gelegd worden. Gespleten woorden/begrippen zoals "ter orde komen", namen en afkortingen mogen wel, tenminste als ze als zodanig in Het Groene Boekje staan.
7. Als de tegenspeler het bord draait en de klok overschakelt, kan bezwaar gemaakt worden tegen de gelegde letters door de klok stil te zetten. Het Groene Boekje is dan bepalend. Degene die het mis heeft, scoort 0 punten bij die beurt.
Zijn de letters ongeldig, dan worden ze verwijderd en zijn er in die beurt 0 punten gescoord. De bezwaarmaker gaat vervolgens verder met zijn beurt.
Zijn de letters wel geldig, dan scoort de bezwaarmaker 0 punten in die beurt, en geeft de beurt weer aan de tegenspeler.
Als geen bezwaar wordt gemaakt is het gelegde geldig, ook als later blijkt dat het gelegde niet gelegd had mogen worden.
Een fout in de telling wordt beschouwd als een vergissing en kan altijd gecorrigeerd worden.
8. Er is nooit een beslissende scheidsrechter. Scrabbelen doe je samen. Bij een blijvende onenigheid is het spel niet ( naar behoren) gespeeld.